FAQ

antwoorden op de meest gestelde vragen

 

1. INSCHRIJVEN

  • Word ik toegelaten tot een opleiding?

Om deel te nemen aan een opleiding dient u aan bepaalde toelatingseisen te voldoen. Wanneer u daar niet aan voldoet dan kunt u de opleiding niet afronden. Lees daarom altijd goed de ‘’belangrijke informatie’’  door die vermeld staan bij alle cursussen op onze website.

  • Kan ik mijn inschrijving annuleren?

De inschrijving kan uiterlijk 10 werkdagen voor aanvang kosteloos worden geannuleerd. Bij annulering tussen 10 en 5 werkdagen voor aanvang dient 50% van de cursus prijs voldaan te worden. Bij annulering 5 werkdagen of minder voor aanvang van de eerste cursusdag dient 100% van de cursusprijs voldaan te worden.

  • Kan ik een lesdag doorschuiven?

Een lesdag kan uiterlijk 10 dagen voor aanvang van de eerste lesdag kosteloos verschoven worden. Bij verschuiving tussen 10 en 5 werkdagen voor aanvang van de eerste lesdag dient 25% van de cursusprijs voldaan te worden. Bij verschuiving 5 werkdagen of minder voor aanvang van de eerste lesdag dient 50% van de cursusprijs voldaan te worden.

  • Is mijn inschrijving in goede orde ontvangen en verwerkt?

Zodra u bent ingeschreven voor een cursus ontvangt u of de contactpersoon die u heeft ingeschreven hier per mail een bevestiging van en kunt u ook in de cursistenportal van BME Opleidingen. Eerder cursus gedaan dan vind u deze ook terug in uw cursistenportal.

  • Melden jullie mij ook aan voor het bijbehorende examen?

Wij zorgen ervoor dat u wordt aangemeld bij het exameninstituut voor het bijbehorende examen.

 

2. STUDIEMATERIAAL

  • Ontvang ik mijn studiemateriaal vooraf?

Bij een groot deel van onze cursussen kunt u het studiemateriaal vooraf ontvangen. Hiervoor geldt een toeslag van € 15,00. U kunt voor deze optie kiezen tijdens het inschrijven op onze website.

Bij de cursus Deskundig Inventariseerder Asbest (DIA) en herhaling DIA krijgt u het boek altijd van te voren opgestuurd

  • Waar stuur ik de vragen over de inhoud van het studiemateriaal naartoe?

Eventuele vragen kunt u mailen naar backoffice@bmeopleidingen.nl. Wij zorgen ervoor dat uw vraag zo snel mogelijk wordt beantwoord. 

  • Moet ik het studiemateriaal zelf aanschaffen?

Op de eerste cursus dag ontvangt u van ons het studiemateriaal. dit is bij de cursusprijs inbegrepen.

  • Heeft BME auteursrecht/copyright?

JA op al onze cursusmaterialen, op de inhoud van deze website en op de digitale studiematerialen in de cursusportal en op het leerplatform van BME Opleidingen zit Intellectueel Eigendom (bv. copyright danwel auteursrecht).

 

3. FINANCIELE ZAKEN

  • Wat zijn de betalingsvoorwaarden?

Zie hiervoor de algemene voorwaarden.

  • Als de factuur nog niet betaald is, kan de betalende partij dan gewijzigd worden?

Als de factuur is gemaakt kan de tenaamstelling niet meer worden gewijzigd. Geef bij aanmelding in de portal gelijk de facturatiegegevens en eventueel een referentie goed door.

  • Zijn studiekosten fiscaal aftrekbaar?

Zie deze link https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/mag-ik-mijn-studiekosten-aftrekken

  • Wat moet ik doen als ik een verandering in de betaalwijze wil doorvoeren?

Voor vragen over de betaalwijze kunt u contact met ons opnemen via: 030 - 207 60 70 of per mail mail ons

  • Kan ik nogmaals dezelfde factuur ontvangen?

Alle facturen kunt u inzien en downloaden via de cursistenportal. Nog geen toegang: neem contact op via backoffice@bmeopleidingen.nl

  • Kan ik mijn opleiding in termijnen betalen?

NEE, dit is niet mogelijk.

  • Hoeveel bedraagt de btw? 

Over de cursuskosten rekenen we 21% BTW en over de lunchkosten 6% BTW.

 

4. BIJEENKOMSTEN

  • In welke plaats(en) gaat de opleiding/training van start?

BME Opleidingen heeft cursuslocaties in Vianen, Rotterdam, Oosterbeek en Nuth. Al onze locaties zijn voorzien van praktijkruimtes voor asbestcursussen.

  • Wat zijn de cursustijden?

De cursustijden verschillen per cursus. Bij uw aanmelding ontvangt u de starttijden.

  • Kan ik me afmelden voor een bijeenkomst?

De afmelding kan uiterlijk 10 werkdagen voor de bijeenkomst kosteloos worden geannuleerd. Bij afmelding tussen 10 en 5 werkdagen voor aanvang van de bijeenkomst dient 50% van de bijeenkomst prijs voldaan te worden. Bij afmelding 5 werkdagen of minder voor aanvang van de bijeenkomst dient 100% van de bijeenkomstprijs voldaan te worden.

  • Kan ik een gemiste (training)bijeenkomst inhalen?

Ja hoor u kunt zich dan aanmelden voor een nieuwe datum.

  • Zijn er goede parkeermogelijkheden bij de locatie?

Bij al onze cursus locaties zijn voldoende parkeermogelijkheden.

  • Wat moet ik voor de eerste bijeenkomst voorbereiden?

Als u het lesmateriaal eerder heeft ontvangen kunt u deze vast doornemen.

  • Wat is het minimumaantal deelnemers in een groep?

Dat verschilt heel erg per cursus. Twee weken voor de cursus begint beslissen wij of een cursus doorgaat. U krijgt hier altijd bericht van. 

In verband met Corona gelden er andere maatregelen kijk bij het actuele nieuws voor de laatste ontwikkelingen..

  • Wanneer is de vakantieperiode gepland?

Tijdens de schoolvakanties geven wij in principe geen cursussen. Soms houden we in de vakantie acties houd hiervoor onze website goed in de gaten.

Wij zijn als opleider zeer flexibel voor het geven van cursussen in vakanties, weekenden en de avonduren. U kunt bij ons navraag doen naar de mogelijkheden.

  • Waarom omvat de avondvariant van een opleiding meer bijeenkomsten dan de dag variant? 

Tijdens een avond opleiding kan je minder uren besteden aan de opleiding dan tijdens een dag.

  • Waar vind ik de routebeschrijving ?

Op onze website vindt u per locatie en routebeschrijving. Klik hier.

  • Ik mag niet alles eten. Wordt daar bij de lunch rekening mee gehouden?

Eventuele allergieën kunt u schriftelijk aan ons doorgeven, wij zullen dit doorgeven aan de lunch locatie.  

  • Hoe kom ik in contact met mijn docent?

Eventuele vragen en of opmerking kunt u per email doorgeven aan backoffice@bmeopleidingen.nl , wij zullen er voor zorgen dat uw vragen en of opmerkingen zo snel mogelijk beantwoord worden.

 

5. EXAMEN EN AFRONDING

  • Wanneer ontvang ik een certificaat van deelname? 

Voor de volgende cursussen ontvangt u een verklaring van deelname:

  • Asbestherkennen gebouwen-bodem 
  • Asbestinstructie voor Risicoklasse 1
  • Aansprakelijkheid Vastgoedeigenaar Asbestschade 
  • Aansprakelijkheid Werkgever (Asbest)beroepsziekten 
  • Fittester Cursus - voor het zelfstandig afleggen van fittesten

 

  • Wat moet/mag ik meenemen naar het schriftelijk examen? 

Om deel te mogen nemen aan het schriftelijk examen dient u een geldig legitimatiebewijs bij u te hebben.

  • Wat valt er onder een geldig legitimatiebewijs? 

Een geldig legitimatiebewijs is een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs die geldig is op de examendag.

  • Wat moet ik doen bij een onvoldoende voor een examen? 

Indien u niet geslaagd bent voor het examen kun u een herkansing aanvragen of een examentraining bij ons volgen.

  • Wat moet ik bestuderen voor het examen? 

Voor het examen kunt u alle theorie stof bestuderen die u van ons ontvangen heeft.

  • Wat kost een examen? 

De kosten van een examen verschilt per cursus. Op onze website wordt per cursus aangegeven wat het examen kost.

  • Wanneer vindt het examen plaats? 

Dat verschilt per cursus op onze website vindt u alle examendata.

  • Wanneer ontvang ik een certificaat? 

Zodra het factuur voldaan is wordt het certificaat, pasje of certificaat van deelname toegezonden

  • Wanneer en hoe krijg ik de uitslag van mijn examen?

Binnen 2 tot 3 weken ontvangt u van ons of van Proxia / Ibex de officiele uitslag van het examen.

  • Waar vindt het examen plaats? 

Het examen vindt plaats op dezelfde locatie als de cursus.

*Met uitzondering van de cursus Voorman Sloop, dit examen vindt plaats op een externe locatie.

  • Waar vind ik het examenreglement? 

Op de websites van SVS (Voorman Sloop), Proxia en Ibex vindt u het examen reglement.

  • Waar vind ik de uitnodigingsbrief voor het examen? 

De uitnodigingsbrief voor het examen wordt door het exameninstituut per mail naar u of naar uw contactpersoon die u heeft aangemeld verstuurd.

  • Nederlands is mijn tweede taal. Mag ik daarom langer over het examen doen? 

Dit is geen geldige reden om langer over het examen te mogen doen.

  • Ik heb dyslexie mag ik dan langer over het examen doen? 

Kandidaten met dyslexie kunnen?een verlengd examen aanvragen. Hierbij krijgt de kandidaat meer tijd voor het examen: 150% van de reguliere tijd voor het theorie-examen. Voor een verlengd examen geldt geen toeslag. Wilt u een verlengd examen aanvragen, dan heeft u een door een arts afgegeven dyslexieverklaring nodig.

  • Kan ik een proefexamen krijgen?

Tijdens een aantal cursussen worden er proefexamens gemaakt. Deze zijn niet los te verkrijgen bij BME Opleidingen. U kunt bij ons wel een aanvullende examentraining aanvragen.

  • Kan ik een mondeling examen afleggen in plaats van een schriftelijk? 

Het is niet mogelijk om een mondeling examen af te leggen. Wel kan je een voorleesexamen aanvragen bij Proxia of Ibex. Hiervoor geldt een toeslag.

  • Kan ik een kopie van mijn certificaat ontvangen? 

Dit is mogelijk echter zitten hier wel kosten aan verbonden. De kosten hiervoor zijn € 25,00 excl. BTW.

  • Ik ben mijn persoonspasje verloren. Wat nu?

Deze kunt u opnieuw aanvragen bij BME Opleidingen. De kosten hiervoor bedragen €25,00

  • Kan ik een bijzonder verzoek aanvragen? 

Ja hoor dat is mogelijk u kunt dit verzoek naar ons mailen: backoffice@bmeopleidingen.nl 

  • Is het examen verplicht? 

Voor de cursussen met examen is het verplicht het examen af te nemen om uw persoonscertificaat te ontvangen. Als u alleen een certificaat van deelname wilt ontvangen dan hoeft u geen examen te doen.

  • Hoe lang duurt een schriftelijk examen? 

De tijd voor een schriftelijk examen varieert tussen de 60 en 100 minuten. Dit verschilt per cursus.

  • Hoe kan ik me afmelden voor een examen? 

De afmelding voor een examen kan schriftelijk worden doorgegeven aan het exameninstituut.

  • Hoe kan ik contact opnemen met het examenbureau? 

Neem hiervoor contact met ons op via: 030 - 207 60 70 of via backoffice@bmeopleidingen.nl

 

6. SPECIFIEK VOOR BEPAALDE CURSUSSEN

  • Wat is nu de herhaling DAV cursus?

Dat heet nu de DAV2 cursus en is een tweedaagse cursus geworden.

  • Waar kan ik mijn bouwkunde certificaat behalen voor de DIA?

Bouwkunde is opgenomen in de cursus en wordt afgetoetst tijdens het DIA examen.

  • Ik heb een opleiding gedaan waar bouwkunde bij in zat. Is dat voldoende?

Is niet meer van toepassing.

  • Is Asbestherkennen onderdeel van de cursus DLP of r-DLP?

Dit wordt niet tijdens deze cursus behandeld hiervoor moet u apart de cursus Asbestherkennen of de e-learning Asbestherkenning volgen.